Захід

Всі телеканали України під контролем олігархів – Foreign Policy

Автор: Лис 12,2015  0

Головні українські телеканали знаходяться під контролем впливових ділових кіл, а ті без сорому домагаються того, щоб мовлення йшло за їхнім сценарієм

Понеділок, 19 жовтня став останнім робочим днем ​​для Романа Сухана, який довгі роки працював телеведучим на «5 каналі» – одному з головних телевізійних каналів України.

«Мене звільнили. За що? Поняття не маю», – написав у той же день Сухан в Facebook, публічно продемонструвавши своє невдоволення колишніми роботодавцями.

Не зупиняючись на цьому, він звинуватив телеканал в огидних методах роботи.

За словами Сухана, працюючи на телеканалі, що належить президентові України Петру Порошенку, він крім своєї звичайної зарплати щомісяця отримував додаткові виплати, які перераховувалися на його банківську карту. Неофіційні зарплати широко використовуються в Україні, щоб йти від податків. Не дивно, що тіньова економіка країни дорівнює майже половині її офіційного ВВП, про що свідчать оцінки державних відомств.

Але ще більш убивчим для української медіа-індустрії, та й для майбутнього демократії в країні, стало інше звинувачення Сухана. Він заявив, що в кожній програмі «5 каналу», за винятком зведень новин, контент подається в ефір за гроші. Конкретних прикладів Сухан не навів, проте охарактеризував цю практику жаргонним словом «джинса», що в Україні означає матеріал одностороннього характеру, який рекламує і просуває певних людей, певні ділові інтереси і політичні партії – а ті платять за такий привілей. Українські журналісти та експерти ЗМІ навчилися розпізнавати «джинсу» по ряду загальних характеристик: в цих матеріалах висвітлюються тривіальні події, такі як церемонії відкриття з розрізання стрічок, там немає протилежних думок і точок зору, і там часто фігурують посилання на сумнівних «експертів», що не мають відповідного досвіду.

Головний редактор «5 каналу» відкинув звинувачення Сухана, назвавши як причину його звільнення незадовільні результати роботи. Але цей інцидент в черговий раз привернув увагу до корупції на українських телевізійних каналах і в інших засобах масової інформації. А публічні заяви Сухана важливі у зв’язку з тим, що власником даного каналу є президент країни.

Телебачення в Україні проникло всюди, будучи головним фактором при формуванні громадської думки. У ході загальнонаціонального соціологічного опитування, проведеного в 2015 році, 94% респондентів заявили, що дізнаються новини по телебаченню. 42% також отримують інформацію з інтернету, а 52% – тільки з телевізора. У жовтні було проведене передвиборне опитування, яке показало, що після листівок, плакатів і рекламних щитів телебачення є найважливішим джерелом інформації про кандидатів від політичних партій. В умовах, коли країна переживає болісний перехідний період на шляху до демократії, в якому перспективи  вельми туманні, сумнівна чесність і правдивість головного джерела актуальної політичної інформації загрожує позбавити українських виборців можливості здійснювати свої демократичні права.

«5 канал» президента Порошенко був першою на Україні телевізійною станцією, яка цілодобово передавала в ефір новини і показувала політичні ток-шоу. Канал знайшов значне довіру в суспільстві, будучи єдиною телевізійною станцією, що надавала слово опозиції під час помаранчевої революції 2004 року, коли мало хто з українців мав доступ до онлайнових ЗМІ. Але сьогодні «5 канал» більше відомий тим, що він всіляко хвалить владу. Він видає в ефір матеріал позитивного змісту, в якому часто фігурує особисто Порошенко, і регулярно показує новини про повсякденній діяльності президента, де немає і натяку на критику. Скажімо, там показують заяви його адміністрації, репортажі про поїздки президента, у зв’язку з чим провідні оглядачі приходять до висновку, що «5 канал» поступово «перетворюється на прес-службу Порошенка».

Не дивно, що після обрання президентом в 2014 році Порошенко не став продавати цей телеканал, хоча і обіцяв, що він буде незалежним. Навряд чи його можна назвати прибутковим активом, але «5 канал» в цьому не самотній. Як кажуть деякі коментатори, навіть провідні телеканали країни отримують дотації від своїх власників. Але вигода від особистого засоби масової інформації вимірюється не грошима.

Такі ЗМІ дають важелі впливу в боротьбі за владу між великими акулами бізнесу, а в такій корумпованій країні як Україна у всіх у них є досить амбіційні політичні плани. У цьому відношенні Порошенко (чий статок оцінюється в 900 з гаком мільйонів доларів) стикається з серйозною конкуренцією. Фактично все 10 найпопулярніших телеканалів у країні належать впливовим олігархам.

Три канали контролює Пінчук, три Ігор Коломойський, три Дмитро Фірташ і один Ринат Ахметов. Вся ця четвірка найбагатших і найвпливовіших людей в Україні використовує міць своїх ЗМІ для просування власних комерційних і політичних інтересів. Як говорять українські оглядачі, більшість провідних телеканалів країни видають в ефір політичну рекламу, подану як «новини». Це стало особливо помітно напередодні виборів до місцевих органів влади, що відбулися 25 жовтня.

Пінчук володіє ICTV, СТБ та Новим каналом

Так, телеканали, що належать Пінчуку, відомі тим, що активно висвітлюють діяльність благодійного фонду цього олігарха і рекламують політичні партії, пов’язані з поваленим проросійським президентом Віктором Януковичем. Канал «1 + 1» просував політичні партії, пов’язані з Коломойським, висвітлюючи на загальнонаціональному рівні вибори в місцеві органи влади в сприятливому для цих партій світлі. У той же час, там не було і немає критичного аналізу, коментарів і альтернативних думок. Цей канал також вибрав в якості мішені для критики главу одеської обласної адміністрації Михайла Саакашвілі, який набрав публічний спір з Коломойським.

схема власності Інтера

Дмитро Фірташ здавна є партнером російської державної компанії «Газпром» і займає 17-е місце в списку найбагатших українців за версією журналу Forbes. Його найпопулярніший канал «Інтер» неодноразово ловили за руку на тому, що він видає в ефір однобоку позитивну інформацію про проросійської політичної партії «Опозиційний блок». Цей канал також виступає з нападками на Коломойського, який є політичним ворогом Фірташа і його головним конкурентом на медійному ринку. Він «асоціює» Коломойського зі скандальною фігурою кандидата на пост мера Харкова і заявляє, що авіакомпанія цього олігарха наживається на рейсах до Росії.

Ахметов

Телеканал «Україна», що входить в першу десятку телевізійних станцій, належить найбагатшій людині в країні Рінату Ахметову. Ахметов пов’язаний з екс-президентом Віктором Януковичем, який був скинутий зі свого поста в ході протестів євромайдан в 2014 році. Перед місцевими виборами цей канал викладав точку зору цілком певних політиків і посадових осіб, не показуючи в новинах відмінних і протилежних думок.

Коломойський володіє 1+1 media group

Ще одна проблема українських засобів масової інформації це гнітюча непрозорість структури їх власності. Великий бізнес управляють засобами масової інформації через численні компанії, в той час як глядач часто не знає, хто володіє тим чи іншим каналом і, відповідно, керує його редакційною політикою. Згідно з даними вищезгаданого опитування громадської думки від 2015 року, 51% респондентів заявили, що інформація про власників телеканалів «повністю» або «в основному» недоступна. На вирішення цієї проблеми спрямований новий закон про прозорість засобів масової інформації. Він вимагає, щоб всі ЗМІ з державною ліцензією представляли інформацію про свою структуру власності та про кінцевих вигодонабувачів до Національної ради України з телебачення і радіомовлення, який є державним відомством, а також публікували цю інформацію на своїх вебсайтах.

У медійному ландшафті України є світлі плями – але не на телебаченні. У 2000 році «Українська правда» стала першим великим інтернет-виданням, що висвітлює політичні новини. Сайт створив незалежну онлайнову альтернативу традиційному телебаченню і друкованим виданням, лояльним по відношенню до влади. За цей час «Українська правда» знайшла репутацію неупередженого та допитливого видання, що розкриває факти корупції в чиновницькому середовищі, який проливає світло на комерційні інтереси олігархів і службовця найпопулярнішою платформою для блогерів з числа відомих активістів та політиків.

Провідна англомовна газета України Kyiv Post все 20 років роботи піддається серйозному політичному і фінансовому тиску. Тим не менш, вона зберігає свою незалежність і продовжує публікувати матеріали журналістських розслідувань і редакційні статті з критикою на адресу влади. А запущений в 2013 році онлайновий телевізійний стартап Громадське. ТВ існує за рахунок пожертвувань фондів і громадян. Канал відомий своїми чесними і відвертими бесідами з політичними і громадянськими активістами, які проводяться в простий студії, а також потокової трансляцією важливих подій, таких як протести євромайдан.

Часто саме ці  незалежні засоби масової інформації готують кращі в Україні і найефективніші журналістські матеріали. Після Євромайдану  автори журналістських розслідувань розповідали суспільству про те, як незаконним шляхом збагачувався Янукович, і викривали масштабну корупцію в органах влади. Журналістика показувала факти корупції в державних закупівельних контрактах на мільярди гривень, провокуючи обурення в суспільстві, ігнорувати яке влада просто не могли. Якщо незалежні українські ЗМІ зуміють знайти шляхи і способи комерційної конкуренції з провідними засобами масової інформації, вони змусять суспільство пред’явити більш високі вимоги до журналістики.

Це стало б позитивним зрушенням в сьогоднішній медійному середовищі, де ЗМІ це переважно інструменти політичної влади. Якщо вирішувати ці проблеми відкрито і публічно, як вчинив Роман Сухан, то телеглядачі зрозуміють, як щоденні новини формують їхній політичний вибір.

джерело: Foreign Policy

Чи стане агресивна політика РФ причиною Третьої світової війни?

  • Додайте свою відповідь

Помилка в тексті? Виділи її мишкою та натисни: Ctrl + Enter

Реклама
 

Foreign Affairs: більше половини російських чоловіків "косять" від армії

Поперднє

10 технологій, в існування яких важко повірити

Наступне

Немає коментарів

    Долучитися до дискусії

    Відправити пост на email другу.

    чи Закрити

    УВІЙТИ

    Забули пароль?

    ЗАРЕЄСТРУВАТИСЯ

    ВТРАТИЛИ ПАРОЛЬ?

    Повідомити про помилку

    Текст, який буде надіслано нашим редакторам: